5 mars 2012

Senaste skriptändringarna, tillsammans med nya buggar

När vi i gruppen idag kom till en otroligt konstig punkt där vi satt fast mellan två versioner av projektet så passade jag idag på att fixa så att tornen faktiskt skjuter på spelaren, och räknar sin damage rätt. Det var lite tjurit nu när vi bytat system och lagt till så att den inte kallas alltför ofta. Problemet var att jag kollade igenom en lista fylld med objekt och ifall den vara nära : gogo, annars : nono, problemet var att den skrev över sig själv för varje objekt som den kollade.
Samtidigt passade jag på att fixa till spelaren så man kanske göra skada på de små fiendekuberna. Jag tror dessa kuber har ett eget liv, för de gör inte det man säger till dem. Imorgon ska vi förhoppningsvis ha löst vårt versionskrångel och då ska muliplayer-funktionerna i spelet äntligen presenteras. Jag ser själv fram emot denna mycket eftertraktade funktion.
Jag råkade dock ut för en underlig bugg som gör att draken som finns på banan drar på sig tornskott, problemet är att tornskotten inte gör något mot denna drake mer än att se ut som en episk buff-aura, vilket i sig inte är helt dumt.
Till sist dök en bugg till upp, det är ifall man uppgraderar sitt torn när det är minions nära (eller om tornet skjuter över huvud taget) så skjuter den runt 10-20 skott i en salva. Lustigt, och tornskotten försvinner inte ifall objektet de skjuter på försvinner. Screen på underligt material:


EDIT:
Drakbuggen finns inte mer för en ändring i en formel som räknar ut avståndet.

AME Programmer

Mathias Olausson

Grafik på väg!!

Snart kommer jag att börja visa vår grafik och det kommer jag att fortsätta med tills slutet av projektet. Jag ska försöka att visa er grafikens framsteg så ofta jag kan för att ge er en större inblick i utvecklingen. Imorgon börjar jag och då kommer ni att få se några modeller jag har gjort hitintills.

Notera också att bilden ovan bara är ett litet smakprov på grafiken och representerar inte det slutgiltiga resultatet.

AME Developer
Erik Johansson

Development screen



Så här ser Ancient Magicks ut för tillfället i sitt tidiga alpha stadie och ingen grafik är tillsatt dock är där mycket med i spelet som man inte ser t ex de där 5 boxerna som springer glatt förbi tornet som vaktar basen de lämnar sig bakom och medans hjälten står nära och kolla på sinna minions vid sin "Barrack" Jao en typiskt syn för oss programmerare. FAST! vi har faktist lyxat till det lite och lagt till lite träd med någon dålig textur på.

AME Developer Anton.Liljeberg