2 mars 2012

Vecka 1, nu börjar vi officiellt

Hej alla ni som följer vår lilla blogg!

Jag heter Erik Johansson och är lead artist i vårt spel projekt och kommer minst en gång i veckan förse er med information om den grafiska aspekten av vårt spel Ancient Magicks: The Glooming. Som ni redan vet har arbetet redan pågått ett tag och det gäller även arbetet för grafiken. Vid det här laget börjar några av grunderna för miljön bli klarar, så förhoppningsvis kommer det läggas in några modeller i själva spelet i slutet av nästa vecka. Jag har också börjat så smått på karaktärer, men som antagligen kommer ta en längre tid.

Den här veckan har mest bestått av planering, främst lore för min del. Jag har bland annat planerat spelvärldens struktur och huvudkonfliktens uppbyggnad.

Det ska bli kul att se vad vi kan åstadkomma med det här och jag ser verkligen fram emot det. Nästa vecka får ni, om ni har tur en förhandsgranskning på lite av vår grafik.
Vi hörs!

Erik Johansson
LBS Helsingborg - SPHG10

Första officiella veckan över

Var hälsad!
Detta är det första inlägget från mig, vecka nummer ett är över. Denna veckan har varit mer en liten broms från det vanliga arbetet med att programmera till spelet, och bara varit en planering över hur vi verkligen vill ha kartan, slutresultatet och även storyn till vår värld och våra karaktärer.
Jag vill ge er en inblick över hur långt jag har kommit i mitt uppdrag i programmering, så jag ger en checklist (och kanske en video senare) som visar vad jag har gjort tidigare så ni hänger med när jag drar olika saker.

  • Player Movement
  • Hero Movement
  • Minion Controller
  • Champion Selection
  • Networking

Jag har även hjälpt Anton med lite av hans skript, och vi hjälper varandra att få skripten att fungera. Ett riktigt lag än så länge.
I vår planering så har vi lyckats komma överens om lite smått och gott, och detta finns tillgängligt på vår Designdokument-sida på denna blog.
För er som är lite lata kommer en direktlänk dit: Designdokument.

Hälsningar

Mathias Olausson
LBS Helsingborg - SPHG10
Nu kör vi igång!

Hej och välkommen tillAME Development blogg. Jag tänkte ge er en inblick i vårt projekt (i nuläget)eftersom vi har arbetat med det sen i höst 2011.

Allt började med att jag Anton blev inspirerad av en klasskamrat vidnamn Tobias Lundkvist när han gjorde en AI RTS liknande spel och jagtyckte iden var rolig och jag ville själv göra ett RTS spel fastinte riktigt som en AI utan ett spel som man spelar själv. Jagbörjade programmera på en typisk bas och olika arbetare som hadeolika uppgifter att ge spelaren resurser för att kunna bygga ochuppgradera sin by. Jag la till saker som hus,torn,träd,gruvor ocholika resurser. Efter ett par veckor med detta sid-projekt så fickjag reda på att vi ska ha ett projekt arbete i skolan efterjullovet. Jag var först bestämd på att fortsätta med mitt RTSspel men under denna period fick jag en väldig inspiration frånMånga ARTS spel alltså Action Real Time Strategy Game. Jag tänktesmått ut någon slags av ide och sen dela jag med mig lite av minaidéer till 2 trevliga kompisar vid namn Mathias och Eric. Dessapersonerna är precis de som behövs för att vi ska kunna lyckasfullända ett sådant enormt projekt under en mindre tid pga avMathias extrema programmerings kunskaper och Eriks öga för design.Vi slog våra hjärnor ihop och vi skapade och slipade ut en idé hurvi ville ha vårt spel och med spelet som jag började på gjorde viom och det är nu det projektet som vi ska uppdatera och vissa pådenna blogg vi är just nu i alpha stadiet och har inte alldeles förmycket att vissa men programmerings vis har vi gjort väldigt mycketförberedelser och basfunktioner. Och mycket grafiskt arbete ärgjort. Nu har Projektarbetet startat officiellt och vi har haffat inännu en grafiker vid namn Mateusz. Vi kommer börja uppdatera denna blogg och vissa er vårutveckling med spelet genom att vissa bilder videos och anteckningaroch jag hoppas ni är lika exalterad som i jag!

Obs ursäkta stavningen ochgrammatiken.

AME Developer Anton.Liljeberg