12 april 2012

Massiv uppdatering kommer snart

Hej allihopa!
Vi har varit lite snåla med changelogs, men snart kommer det en riktigt stor som då visar de största ändringarna vi har gjort med vårt spel.
Det jag har fått lära mig är hur man laddar resurser under spelets gång, vilket kan göra det mycket lättare när vi ska se till att ladda olika hjältar beroende på vad spelarna väljer val-fasen. Jag har även lärt mig lite mer ingående om hur PlayerPrefs fungerar (PlayerPrefs sparar variabler som man har i spelet in i registret). Jag ska snart förnya designdokumentet lite, och lägga till storyn för de båda sidorna i spelet, och beskriva mer om deras ursprung och sätt att agera. Vi tänker även lägga till lite modeller och animationer, så jag ska läsa på lite om animationer och se till att de spelas upp med mjuka övergångar, och att de inte avbryter sig själva

Hälsningar Mathias

9 april 2012

Grafik uppdatering :D

Hej!

Förlåt för det långa uppehållet, men ska försöka hålla er uppdaterade hädanefter. Sen sist har jag jobbat på diverse modeller, bland annat jungle creepen på bilden nedan och torn till båda factionsen. Jag har också börjat att fokusera mer på att få saker klart så snabbt som möjligt, som ni kanske kan se på Sentinells textur.




Fler uppdateringar kommer snart, jag loval :P
AME Developer
Erik Johansson



30 mars 2012

Projektiler och Magi

Hej!


Idag ska jag göra ett inlägg och visa upp en pil som jag lyckats göra.
Detta är den första grafiken till spelet som jag har tillverkat och blev nöjd med resultatet. Fast jag kan nog dra in ett par tris här och där på den.
Det som annars är nytt i spelet är att vi ska snart lägga in några av våra enheter, som tex. Ballistorna. Det ska bli kul att byta ut en av de många kuberna till riktig grafik. Snart ska även ranged units skjuta pilar ( de till vänster), spelaren skjuter redan pilar i form utav avlånga kuber.
Jag ska lägga lite mer tid på att fixa de nya skripten för projektilerna och se till att man faktiskt kan se pilarna innan motståndaren blir träffad (vilket man inte kan göra nu...). Magin fungerar på ungefär samma sätt, men jag ska lägga till några små kul grejer och förbereda en sorts "skill-shot" som man då måste sikta med, en AOE och någon sorts mina. Sen har vi det mesta vi behöver utav spells. Kanske lägger vi till dots (damage over time - debuffar) och vi ska även göra HP-reg så att man faktiskt helas på något vis.
Jag ska snart göra färdigt min karaktär, och då ska den placeras i skogen som ett neutral creep, och ifall det blir kritiskt med tid kanske den blir använd av en faction (vilket jag inte hoppas).

Vi hade även idag en speltest (bilder kommer dyka upp på en annan blog som inte har med detta spelet och göra, men lägger kanske upp en länk till bilderna från speltestningen), och tyvärr var det inte många från andra klasser som kom och kollade på, utan det var mest folk i vår egna klass som speltestade och bedömde. Jag skulle tycka att det var lite kul att få kritik från utomstående personer som inte vi känner eller vet något om. Men i övrigt fick vi rätt så många från vår egna klass som speltestade, och även några lärare vågade att pröva sig på spelen.
Men nu är det dags för något extra: Ett lov. Det kanske inte är lika produktivt, men jag ska försöka att få ihop mina saker som jag nämt här idag (karaktären, animationer, sfungerande projektiler, magi, fler spells och några småtweaks utav de gamla skripten.

Det var allt för idag, vi hörs snart igen!
Mathias Olausson

28 mars 2012

Att rita är nog inte min grej

Hej allihopa!
Det var ett tag sedan jag skrev, men jag har dessvärre inte kommit på något fyndigt att skriva så jag glömde bort att skriva smådetaljer. Senast jag skrev sade jag att jag höll på med ett GUI, det blev färdigt ända fram tills jag fick inse att den inte ville skala med skärmens storlek, trots att jag hade använt mig av metoder för att den skulle göra det.
Men innan jag ens hade fått för mig att buggtesta mitt GUI så hoppade jag in i en del i kursen som jag även måste göra; Modellera och animera. Jag har börjat skissa på en karaktär, och jag fick inse hur jobbigt det är att försöka rita något som ser vettigt ut, så jag gav upp min briljanta idé om att försöka göra den anatomiskt bra och gör endast en supersimpel skiss som har en aning för korta ben och en aningen lite för konstig ryggrad, men vadå? Det ska ju faktiskt sluta upp i en karaktär vars kropp har blivit förvrängd utav magi så jag känner mig trygg med min inte så snygga skiss.
 Jag har dessutom börjat att modellera den, dock vågar jag inte visa den för tillfället för den ser inte alltför bra ut, men mitt fokus har varit att den ska vara låg i tris och att den faktiskt ska ha  något som liknar en människoform, vilket den även har. Jag lägger upp bilder på den när den är färdigmodellerad och har en vettig textur på sig.
Inga större problem har jag annars stött på med mitt ritande förutom en hand som inte kan dra raka linjer, och en dator som ogillar Maya vid sina tillfällen.

Hälsningar
Mathias Olausson

25 mars 2012

Gandalf




Jag måste tyvärr meddela om ett mycket plågsamt beslut som vi i AME teamet var tvungna att göra. När Betan släpps kan man inte längre spela som Gandalf och hjälten kommer inte längre att finnas kvar i spelet. Här är meningen som skrevs:

"Eftersom Gandalfs krafter är så stora kommer han skapa en onaturlig obalans i spelet och kommer därför att tas bort"

Det är med sorglig röst jag säger detta: Må du alltid ha på dig string Gandalf och skydda alltid oss från piskor från den onda balrogen.

AME Developer
Anton.Liljeberg

22 mars 2012

Nya Modeller!


Jag har två nya modeller
Den gamla som jag skulle göra
Failade och jag började på nytt


Det man kunde se på min förra modell är borta för att det inte gick att rädda Uv-mappen. Jag bestämde mig att göra något annat och det blev en "Wolf" och en Balista. Båda är texturerade och animerade och det är vad jag har gjort dem senaste dagarna.

Ska börja på att göra andra saker och önska mig lycka till :)

AME Designer
Mateusz

Changelog 0.33 - 0.34

Var hälsad! Jag har inte skrivit något inlägg på länge eftersom jag har inte haft så mycket tid och den tiden jag haft har jag spenderat på att skripta. Jag har gjort rätt stora ändringar i vissa skript och vissa ändringar har krävt mycket arbete och många saker funka inte som det skulle direkt men nu funkar allt som det ska och jag kan fortsätta mitt arbete. Här är vad jag har hunnit göra den senaste veckan.

+Alla Torns upgraderingar har nu HP bars.
+Alla torn ärver varandras HP.
+Drakens Spawn funkar nu korrekt.
+Draken snurrar inte runt när den spawnar längre.
+Tornen ärver procentmängden av när de uppgraderas av föra tornet.
+När man köper minions blir det en cooldown innan man kan köpa igen.
+Tornen går inte köpas eller uppgraderas ifall det blivit det är förstört.
+Tornen bakom främsta tornet helas ifall det inte är förstört(förhindrar så man inte ska kunna förstöra basen när det finns torn kvar)
+/-Beslöt mig för att alla 4 torn är level ett i början så man inte ska behöva köpa de två sista utan man kan bara uppgradera dem.
+TownCenter finns nu och går att förstöra.
+TownCenter spawnar via network.
+TownCenter kan nu anfalla och får en egen identitet från vår class.
+TownCenter blir skyddat när det finns torn vid liv.

+Osten flyttades

AME Developer
Anton.Liljeberg